fredag 26. juni 2009

Brasil, Brasil, Brasil..........



CHURRASCARIA - BRASILIANSK GRILLFEST


Her er jeg sammen med to meget gode venninner, fra venstre Dalia (Italia) og til høyre Paula (Brasil). Dette er fra pinseaften i år, og for en pinseaften!!!!!!! Grillingen vi i Skandinavia er bekjent med blekner en del sammenlignet med hvordan brasilianerne gjør det. Her begynner man tidlig på dagen, vi begynte klokken 1500, og holdt det gående til ca 0030. Hvis jeg ikke husker feil så starter de allerede kl 1200 i Brasil.
Store griller fyres opp med kull, her ble de laget ved å dele en varmtvannstank, men det funket kjempebra. Her er det kjøttet som er i fokus, og det er HIMMELSK, HIMMELSK det kan jeg love dere....hm, mums.....Store stykker med mørbrad marineres i meksikansk øl og havsalt. Deretter legges det oppå grillen, og det neste trinnet er meget, meget viktig for det er at det skal roteres og slåes på jevnlig med grillspaden. Og når det har fått en sprø stekehinne så taes kjøttstykket av grillen, og legges oppå en fjøl. Deretter skjæres det av tynne, fine strimler av det ytterste laget. Disse spises, mens stykket legges på grillen igjen for en ny stekerunde, og slik fortsetter man. I tillegg grilles det bl.a marinerte kyllingvinger, argentinske pølser, kyllinghjerter, for øvrig KNALLGODT !! etc. Annet tilbehør er potetsalt og grønne salater, dipper, hvitløksbrød og annet småsnacks..... I tillegg drikkes det selvfølgelig: øl, vin, brus, og ikke minst den vanvittig gode nasjonaldrinken: CAIPIRINHA !!!!!! DET ER DRINKEN SIN DET!
Her er det ikke om å gjøre å hive i seg maten og bli ferdig. Her spiser og drikker man i et jevnt tempo. Skravler, tar noen sambatrinn, spiller litt crocket, skravler enda mere ....og folk STORKOSER SEG! Og sist, men ikke minst med en strålende sol fra knallblå himmel og brasilianske rytmer og bossanova oppå det hele så er det en komplett suksess !!!!

Tenk at i Brasil har de slike grillrestauranter. Vi var på Rodizio Rico i Notting Hill i London ifjor, og den opplevelsen vil jeg leve lenge på !!!!!


PS! Kjære Paula og Jan Ove, jeg gleder meg sånn til neste churrascaria som er den 11. juli.

1 kommentar:

  1. Kjære Carola,

    Kjære Carol

    Det viktigste i en brasiliansk grill er ikke kjøtt i øl, musikker og caipirinhas
    som følger. Det viktigste er venner som gir oss gleden av å dele Brasilianskstimer :) Jeg savner Brasil, men har jeg en ny mor nå: Norge, som har vedtatt meg med åpne armer.

    Takk for ditt vennskap,

    Paula

    SvarSlett